onsdag 21. oktober 2009

Hvordan skal dette ende???

Nå vet jeg snart ikke hva mer jeg skal gjøre, eller hvor mange penger jeg skal måtte bruke...

Uansett hva jeg spiser eller drikker så har jeg halsbrann og går ikke ned i vekt... Jeg går sågar opp i vekt, og med tanke på at jeg nesten ikke spiser noe lenger synes jeg dette er ganske så merkelig da... De eneste tingene jeg spiser er jo basiske grønnsaker, kylling, fisk, egg, soyamelk, rømme, smør og litt juice uten sukker... Hvordan i all verden kan en legge på seg av det?? Og ikke minst, hvorfor har jeg halsbrann likevel?? Vurderer å slutte å spise i det hele tatt, men tror nok egentlig ikke at det vil gi meg noe bedre resultat det heller...

Savner sterkt den tiden da jeg kunne kose meg med mat, omtrent hva som helst, men kanskje med litt dårlig samvittighet om det virkelig var uskikkelig mat. Nå har jeg ikke spist junkfood på snart 2 år, ikke spist boller eller lignenede på nesten like lang tid. Ikke spiser jeg desserter, og nå spiser jeg hverken kjøtt eller skalldyr lenger heller... Det er snart ikke flere ting igjen som jeg kan ta bort, snart blir det å leve på luft som eneste resultat...
Jeg orker virkelig ikke å ha det slik lenger, men i følge leger så er det jo ingenting påviselig som feiler meg heller, så det gjør meg veldig motløs. Har jo fått påvist syre i kroppen, men denne basiske dietten har ikke vist noe fremgang på det området likevel.

Føler vel egentlig at jeg begynner å bli en sånn som bare skalger på noe uten at det er tilfelle, men jeg vet jo at dette ikke er sant. Men det er jo begrenset hvor lenge folk ørker å høre den samme kvernen...

I dag fant jeg en nettside som kunne fortelle meg noe mer om det å ha halsbrann, så det kan du lese her Jeg har bla skrevet ut noen flere måter å påvise plagene, og dette skal jeg ta med meg til legen neste gang slik at jeg kan få sjekket opp i dette, for nå orker jeg snart ikke mer...
I går spiste jeg faktisk litt rispasta, dog med kylling og rømme som tilbehør. Men dette er altså en virkelig utskeielse, og burde ikke vært gjort... Kommer nok til å ha dårlig samvittihet over det lenge... Men sånn er det altså blitt her, hver bitte lille ting jeg spiser må granskes og vurderes nøye, og det er ikke noe kjekt lenger...

6 kommentarer:

  1. Det lyder ikke rart. Jeg vil mene, at du BØR gå til læge og bl.a. få undersøgt dit stofskifte.
    Halsbranden kan skyldes for meget mavesyre, prøv med et syreneutraliserende middel, som kan fås på apoteket.
    Langt de fleste af dem forekommer naturligt i naturen

    SvarSlett
  2. Åh vhvor det lyder ubehageligt! Jeg synes det lyder som om en tur til lægen ville være godt. Jeg er selv i gang med den kostomlægning, og har fået at vide at masser af fiskeolie kan gøre underværker, fordi det hjælper kroppen med også at forbrænde fedtet... Jeg har været i gang i 3 uger, så jeg har svært ved at sige hvor godt det virker endnu....

    SvarSlett
  3. Jeg var også sterkt plaget av halsbrann i flere år. Selv tennene ble delvis ødelagt.

    Men så fant jeg, hold deg fast, en intern nettside fra IBM Canada.
    Jeg printet ut forklaringen og tok den med til bedriftslegen, som leste artiklen med stor interesse. Så lette han etter passende medikamenter.
    Nå har jeg gått på Nexium 40 mg hver eneste dag i flere år (blå resept).
    Verden har blitt en helt annen. Men jeg må holde meg unna rødt kjøtt mørt vilt går i mindre porsjoner), altfor fiberrik mat, alt som er tungt fordøyelig, øl og rødvin og helst også appelsiner og annen syrerik frukt (epler). Grapefrukt og Ananas er derimot bra.
    Jeg la igjen en link på ABC-E innlegget ditt:
    Ta google søk på GERD for å finne ut mer.
    Lykke til.

    SvarSlett
  4. PS. Og så har jeg kuttet ut melk. Det blir jeg skikkelig dårlig av.

    SvarSlett
  5. Jeg vil anbefale dig at blive undersøgt for hiatus hernia, brok på overgangen mellem spiserøret og mavesækken. Det giver halsbrand næsten uanset, hvad man spiser. Taler af erfaring!

    Så synes jeg i øvrigt også, du skulle prøve en balanceret kost i stedet for det lav-karb-halløj. Det er usundt i længden, og tabe sig på det gør kun de færreste, og det kun i en kort periode.

    SvarSlett
  6. Ligesom TorAa får jeg også nexium, 20 mg morgen og aften. Og det er rigtig godt - men dyrt! (I Danmark er det meget dyrt) Mandler er godt mod halsbrand. Og så skal du hæve hoved gærdet på din seng eventuelt med telefonbøger eller andre tykke bøger. Og ikke noget mad 2 timer før sengetid!! Synes ligesom alle de andre ovenfor at du bør søge læge - for meget mavesyre i halsrøret er ikke så godt. Hvad det skyldes kan lægen finde ud af. ;-) God bedring.

    SvarSlett