lørdag 27. mars 2010

Pai med laks og spinat!



Da den originale oppskriften fra bladet Kamille er til 4 pers så delte jeg likegodt oppskriften i 2!

Du trenger:
1,75 dl hvetemel (jeg brukte glutenfritt mel)
30g smør
0,75 dl Kesam mager
Litt salt
1 ts vann

Fyll:
1 pk frossen spinat
2 servering stk laks uten ben og skinn
3 egg
0,75 dl rømme
salt

Slik gjør du:
Forvarm ovnen til 180C. Ta laksestykkene ut av pakken og legg dem på benken mens du forbereder resten av paien. Ha smør, mel, kesam og salt i en food prosessor og kjør til blandet (jeg brukte fingrene!) Legg deigklumpen i plast og så i kjøleskapet. Ha den frosne spinaten i en kjele, sett på litt høyere enn middels varme og la den stå til den er tint. Det danner seg masse vann, så du trenger ikke ha noe ekstra i. Ha over i en stor sil og klem ut så masse vann du klarer. Ha rømme og egg i en bolle og bland godt med gaffel. Ha i spinaten, bland og smak sammen til med salt og pepper. Del laksen på langs i tynne biter. Kjevle ut deigen til den er stor nok til å dekke paiformen. Løft deigen over, la den falle tungt og trykk forsiktig ned langs kantene. Prikk over det hele med gaffel og forstek ca 8-10min. Ta ut formen og pensle lett over med en pensel dyppet i egg- og spinatblandingen. Legg i laksebitene og helle over eggeblandingen. Stek i 30 min!

Den ble faktisk veldig god, men jeg glemte å krydre blandingen, så dermed ble den litt lite smak på, men paien i seg selv smakte masse. Jeg har aldri laget pai før, men det var ikke så veldig vanskelig, så tenker jeg skal gjøre det igjen ved en senere anledning også!!

Ps: Etter 3 dagers kuren har jeg foreløpig gått ned 1,4kg! Så er verd det!!
:)

1 kommentar: