tirsdag 8. februar 2011

Glutenfrie frokostbrød!!

Jeg fikk en flott bok av min veninne til jul og den heter Godt uten gluten! Jeg har funnet en favoritt her inne og tittelen på den er frokostbrød.

Ingredienser:

50g gjær
50g margarin eller smør
5 dl melk
1 dl fibrex / sukkerroefiber
1 ss fiberhusk
2 ts malt brødkrydderblanding (karve, anis oregano)
1 ts salt
1 dl kesam
1.1 - 1.2 l fin glutenfri melbalnding

Pensling: 1 egg
Pynt: valmuefrød
Steking: 250 grader ca 10 min

Gjør slik:

Smuldre gjæren i bollen

Smelt margarin. Tilsett melken og la blandingen bli fingervarm. Hell over gjæren og rør til gjæren har løst seg opp.

Tilsett fibrex/sukkerroefiber og fiberhusk. Rør om og la blandingen svelle i 10 min.

Tilsett brødkrydder, salt, kesam og mesteparten av melblandingen. Spar litt mel til utbakingen

Elt deigen godt. La heve i tildekket bolle ca 30 min.

Utbaking:
Strø resten av melet på benken og kna deigen godt. Del den i to. Rull hver del ti.
l en lang pølse og skjær den i 8 biter. Form deigbitene til avlange boller og legg på dekket plate.. La bollene hele ca 30 min.

Pensle med pisket egg og strø på valmuefrø.

Etter steking legges et kjøkkenhåndkle over bollene mens de avkjøles!

Variant:
Jeg laget en liten variant denne gangen. Nærbutikken hadde ikke kesam så jeg brukte creme fraise. Til krydder valgte jeg å bruke salatkrydder og linfrø!! Har også brukt litt grovt mel for forandring! Ble veldig godt det også!!

Nyt!! Endelig et brød som er virkelig godt!!
Published with Blogger-droid v1.6.5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar